Friday 18 November 2011

Cara pasang parabola 2 (dua) LNB atau twin LNB dan edit satelitnya


Cara memasang LNB twin atau kembar yang tentunya lnb ini tanpa external diseq switch kerana diseq-nya sudah ada di dalam LNB itu sendiri, cara pasangnya adalah lihat gambar di samping.

Pasangkan LNB yang penyambung ada dua, LNB yang ini (selepas ini disebut LNB 1 untuk palapa) Pasangkan LNB tersebut dengan lurus, lihat ada garis di atas tabung tin LNB, pasangkan LNB dengan drat pada kedudukan 38 (lihat gambar di bawah ini) nah LNB 1 ini adalah untuk menangkap / pointing ke satelite Palapa, penyambung yang ada tulisan
RCV di sambung kepada receiver tentu kabel harus panjang kerana dari atas parabola hingga sampai ke dalam bilik rumah anda, untuk standard kira-kira 25 meter, sebenarnya panjangnya bergantung keperluan anda. Nah penyambung yang kedua yang ada tulisan LNB itu untuk di sambung kepada LNB yang satu lagi atau LNB 2 (untuk telkom), untuk pointing ke satelit telkom untuk pemsangannya sama dengan yang LNB satu iaitu drat 38 hanya garis di atas tabung LNB di arahkan ke dalam atau beradu dengan garis

LNB dari LNB 1, sehingga kita boleh lihat adakan  garisan lurus dengan LNB 1 atau tidak dan adakah sudah lurus dengan arah utara selatan dengan kedudukan atau piringan penahan LNB, dan untuk LNB 2 ini juga penempatannya dipengaruhi oleh jenis antena yang digunakan dan saiz dish atau parabolanya misal untuk antena 6 feet lingkungan tabung LNB 2 dari hujung tin penampang kira-kira 1.5 cm sampai 2,5 cm dan untukLNB 8 feet keatas kira-kira 0,5 cm sampai 1,5 cm tapi ini tidak mutlak bergantung pada jenama antena jenis antena dan kualiti serta kelengkungan antena untuk lebih jelasnya lihat gambar disamping.
Cara edit satelite atau seting parameter antena parabola 2 LNB twin pada receiver
Disini saya akan mencontohkan cara edit atau seting parameter antena di receiver dengan parabola yang menggunakan LNB twin, saya akan memberikan contoh menggunakan receiver parabola jenis VENUS cili padi,, Langkah-langkah edit satelit palapa parabola 2 LNB / twin:

hidupkan receiver decoder
tekan menu-edit satelit-Lihat apakah yang akan di edit itu adalah satelit palapa, lihat di atas ada tulisan palapa
Untuk jenis LNB anda set ke standard, untuk frequensi LNB 5150, untuk power LNB jangan di ubah apa-apa diseq 0/22k jangan di hidupkan biarkan dlm  kedudukan off / tidak aktif yang lain tidak perlu di ubah biarkan saja.

4 comments:

  1. Untuk posisi atau jarak antara LNB dengan perbedaan hanya 5 derajat di buat sedekat mungkin bisa memaksimalkan penerimaan signal.

    ReplyDelete
  2. We supply and provide the right equipment ... like satellites around melaysia decoder, solid dish, mesh satellite dish and equipment .. we also provide sub broadcast within and outside the country .. such as: (@ stro malaysia) (truevsion Thailand)
    (indovision indonesia) (indonesia telkomvision) (k + plus vietnam) (vietnam digital VTC) and other neighboring countries .. all in a package full channels ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro,i would like to buy astro beyond dish ..how can i contact you?

      Delete
  3. nak tanya kalau LNB astro byond pvr ade jual tak? brape

    ReplyDelete

Cccam Cline server

CCCAM ASTRO SERVER CLINE  Cccam Cline server sd/hd untuk Skybox,dreambox,openbox,hellobox,freesat,tnt Pakage Siaran astro  pm untuk harga ht...